חיפוש

ששת כללי הזהב לעיצוב משרדים

מה כדאי לקחת בחשבון בתכנון מוקדם של משרדים? מה תפקידו של העיצוב באווירה הארגונית וכיצד עיצוב נכון מעצים את עבודת הצוות? לענות על שאלות אלו ביקשנו להיפגש עם סטודיו 180 עיצוב מסעדות ומשרדים, על מנת לקבל מהם תובנות בנושא ומהם ששת כללי הזהב לעיצוב משרד מנצח?

 

כלל ראשון: תכנון מוקדם מונע טעויות

עיצוב המשרד הוא פרויקט מהותי שעתיד להשפיע על הביצועים העסקיים של החברה או הארגון. ככל שתקדישו לתכנון המוקדם יותר זמן ומחשבה כך תבטיחו לעצמכם תוצאה טובה יותר. הנה כמה מהאלמנטים החשובים ביותר לזיהוי ואפיון בשלב התכנון המוקדם:

 

אישיות

מה ה"אופי" של הארגון ושל עובדיו ומנהליו?

 

מותג

מה ה"סיפור" שהמותג הארגוני מספר ללקוחות, למשקיעים ולעובדים?

 

אווירה

איזו אווירה מנהלי הארגון מעוניינים שתשרור במשרד? זו שאלת מפתח שכן העיצוב יכול לתמוך בסוגים שונים של אווירה. ועיצוב חכם יודע לייצר שינויים באווירה כפי שנפרט אחר כך.

סגנון עיצובי

איזה סגנון עיצובי הכי מתאים לאישיות הארגונית, למותג ולאווירה המבוקשת? סוגיה זו נוגעת ברמת הגמר, חיפויים, חומרי הגלם, תאורה, אופי הריהוט, צבעוניות, אביזרים ופרטים נוספים.

 

תשתיות

אילו סוגים של תשתיות טכנולוגיות ורכיבים נוספים נדרשים על מנת לתמוך בעבודה השוטפת המתקיימת במשרד?

 

כלל שני: עיצוב יודע לבנות היררכיה – וגם לפרק אותה

חלק מהאופי של ארגון טמון בנושא המעמד הסמכותי של מנהלים מול עובדים, וכן נושא העברת הידע והתקשורת הבין מעמדית. כאשר העיצוב נדרש לבנות היררכיה תהיה לכך השפעה על חלוקת החלל, בחירת חומרי הגלם, רמת האבזור ופרטים נוספים.

בימינו, וכבר לא רק בתעשיות עתירות ידע, ישנה מגמה של "השטחת" ההיררכיה ופירוק מבנים מסורתיים של סמכות. במקרה זה, חשיבותו של עיצוב נכון הוא ביצירת סביבה משרדית התומכת בתקשורת ישירה, בגובה העיניים, ללא "מרחק" או דיסטנס בין מנהלים ועובדים, וללא הבדל מעמדי ברמת הגמר, חיפויים, חומרי גלם, אבזור וכיו"ב.

 

כלל שלישי: עיצוב נכון מעצים את עבודת הצוות

בימינו, בחברות רבות חלק משמעותי ביותר מהתפוקה תלוי באיכות עבודת הצוות. כלומר לא מספיק להעסיק עובדים מוכשרים, חייבים לאפשר להם לתקשר באופן אפקטיבי זה עם זה (בעידן הקורונה זה הפך לאתגר ממשי). עיצוב נכון של חלל המשרד אמור לתמוך ולהעצים את עבודת הצוות, באמצעות יצירה של חללים מובנים למפגשים וחללי open space.

המגמה העולמית היא לוותר בהדרגה על חדרי הישיבות הרשמיים, עם הריהוט הכבד ולהוסיף בחללי המשרדים מתחמים המאופיינים באווירה קלילה יותר. מתחמים אלו יסומנו פעמים רבות בצבעוניות שונה, ריהוט ותאורה שונים, אם כי כמובן חשוב לשמור על זיקה עיצובית למכלול המשרדי.

 

כלל רביעי: שינויים באווירה במהלך יום העבודה

קשה מאוד לשמור על אותה האווירה במהלך יום עבודה שלם. ארגונים נוטים לייצר אווירה של הישגיות ונמרצות, מתוך מטרה מובנת של הגדלת תפוקת העובדים והגשמת היעדים העסקיים. אולם האווירה ההישגית עשויה להגביר את הסטרס בקרב העובדים ולייצר שחיקה בטווח הבינוני-ארוך.

אחד הפתרונות העיצוביים שחברות מאמצות יותר ויותר, גם חברות קטנות ולא רק תאגידים, הוא יצירה של "מתחמי אוורור" בהם עובדים יכולים לפרוש לכמה דקות או שעות, למדיטציה, למשחק, להירגעות, לפגישות אחד על אחד או פגישת צוות באווירה פחות רשמית.

המטרה היא לאפשר לעובדים "לשבור שגרה" ולהתרענן באווירה נינוחה יותר. גם כאן הריהוט, התאורה והצבעוניות יתמכו בשינוי האווירה. לדוגמה, ספות וכיסאות בר מעניקים תחושה חמימה וחופשיה לעומת הכסאות המשרדיים הרגילים הממתינים לעובדים בעמדות שלהם.

 

כלל חמישי: כשנעים לעובדים, הם עובדים יותר טוב

עיצוב נכון תומך בחוויה נעימה לעובדים. להלן התחומים המרכזיים המאפשרים סביבה נוחה לבילוי של שעות רבות במקום אחד:

 

אקוסטיקה

היכולת להתרכז היא חשובה מאוד לתפוקה של העובדים כמעט בכל ארגון ובוודאי בתעשיות עתירות ידע. עיצוב נכון יודע לתמוך בהקטנת הרעש הנוצר מנוכחות של עובדים רבים בחלל אחד. בשנים האחרונות חלה התפתחות מבורכת בפתרונות האקוסטיים: שיפור באיכות בד בבד עם הקטנה בעלויות של פתרונות אקוסטיים כגון חלונות מבודדים, דלתות כבדות, שילוב חומרים סופגי רעש בתקרות ועוד.

 

אור טבעי והצללה

עיצוב נכון שם דגש על ניצול מירבי של התאורה הטבעית במשרד, וכן יצירת הצללה להפחתת החום בחודשי הקיץ.

 

אוורור

יצירת פתחים וניצול מקסימלי של כיווני האוויר.

 

ארגונומיה

ריהוט ארגונומי מפחית לחצים על אזור הגב והכתפיים, נושא חשוב מאוד בבריאות אנשים העובדים מספר שעות כל יום בתנוחה ישיבה.

 

כלל שישי: אימוץ חדשנות טכנולוגית בעיצוב תורם לסביבה וגם חוסך הוצאות

כשמדברים על עיצוב הפנים, לא מדובר רק על צבעים, מרקמים ואלמנטים חזותיים שיעשו את האוירה הנכונה והלוק הנכון. עיצוב נכון מביא למשחק גם חדשנות טכנולוגית ונוחות. יתירה מזאת, שיטות הבנייה אף הם עוברות בשנים האחרונות התפתחות מואצת בשילוב טכנולוגיות של "משרד חכם". להלן מספר היבטים מומלצים לאימוץ חדשנות טכנולוגית בעיצוב משרדים:

 

חיישני תנועה

אין סיבה שהאור יהיה דלוק בכל חדר במשרד בכל שעה ביום. שלא לדבר על מי ששוכח לסגור את האור בסוף יום העבודה. חיישני התנועה מכבים את האור כאשר לא מזוהית תנועה בחדר, ובכך חוסכים בהוצאות החשמל וגם תורמים לאיכות הסביבה.

 

אפליקציה ייעודית

שליטה מרחוק דרך הטלפון במזגן, בתאורה, במסכים וגם ביכולת להזמין חדר ישיבות לישיבת הצוות הקרובה. מקווים שהצלחנו לשפוך קצת אור על תחום עיצוב המשרדים על היבטיו השונים, הרבה בהצלחה!

כללי זהב לעיצוב משרדים

אולי יעניין אותך גם

מטבח מעוצב
עיצוב פנים
שלושה כללים לעיצוב פנים

כאשר אנו ניגשים לעצב חלל, בין אם הוא מיועד למגורים או לעבודה, ישנם שלושה כללים עיקריים שמנחים אותנו: ניצול חכם של החלל, שילוב נכון בין

קרא עוד »
מעצב פנים
עיצוב פנים
איך לבחור מעצבת פנים

כשבוחרים מעצבת פנים, עורכים בירורים מקיפים, מחפשים להתרשם מתיק עבודות ולא רגועים עד שלא רואים את העבודה הולכת ונעשית. אבל זה ממש לא חייב להיות

קרא עוד »