חיפוש

אילו דברים חובה שיהיה בבנייה שהיא בנייה ירוקה

 במדינת ישראל, בכדי לקבל תקן בנייה ירוקה, עליכם לעמוד בפרמטרים מסוימים. ישנם תקנים שנכנסו ואף נכנסים עדיין בהדרגה לחוק הישראלי, במטרה להקנות תו בנייה ירוקה. 

 

מהי בנייה ירוקה?

הבנייה הירוקה היא סוג של בנייה שהוא יעיל וחסכוני. היא נקראת גם בנייה בת קיימא, כיוון שהיא נמנעת בצורה מקסימלית מפגיעה במשאבי הסביבה והטבע. סוג הבנייה בריא וטוב גם לדיירים וגם לסביבה. בבנייה עצמה נעשה שימוש בחומרים שהם ידידותיים לסביבה וגם, בחומרים ממוחזרים ומתכלים, שמבטיחים מינימום נזק לכדור הארץ.

 

במה מחייב התקן?

תקן 5281 לבנייה ירוקה שנקרא גם "תקן למבנים שפגיעתם בסביבה פחותה", הוא חלק מסדרת תקנות בנייה ירוקה. התקן מודד ביצועים סביבתיים של המבנה. מי שמעוניין לקבל אישור לתקן זה, חייב לעמוד בתשעה פרמטרים מוגדרים, כשניתן לתכנן כל אחד מהם באופן שייבחר. החובה היא לעמוד בדרישות המינימום של התקן הכללי. הפרמטרים המרכיבים את התקן הם: אנרגיה, מים, חומרים, קרקע, פסולת, בריאות ורווחה, תחבורה, ניהול אתר הבנייה וחדשנות. כל אחד מהפרמטרים הללו מחולק לתתי סעיפים, שלהם יש ניקוד מוגדר. כדי לעמוד בתקן, מחובתכם לעמוד במספר הנקודות המינימלי בכל פרמטר.

 

על מי חלה חובת בנייה ירוקה?

תקן 5281 כבר נכנס לחוק, בעוד ששאר התקנות המתייחסות לבנייה ירוקה, נכנסות לתוקף בהדרגה החל ממרץ 2022. ביניהן, חלה חובת בנייה ירוקה על כל בניין רב קומות, או בנייני מגורים שהם בגובה 29 מטרים ויותר. החל מספטמבר של שנת 2023, יחויבו לכך גם בנייני שש יחידות דיור ויותר. אותן התקנות חלות גם על מבני מסחר, ציבור, תעסוקה ומלונאות. אלו שרוצים לקבל את תקן הבנייה הירוקה, חייבים לעמוד בסדרת הפרמטרים שציינו קודם, וגם בדרישות נוספות כמו שימוש בחומרים מסוימים שהם בעלי תקן ירוק, עמידה בתקני בידוד של קורות הבית, האנרגיה בה ישתמשו ועוד.

 

כיצד תיבחן העמידה בדרישות תקן?

עמידה בדרישות תקן נבדקת ומאושרת ע"י מעבדות מוסכמות. זאת, בהתאם לדרישות שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה. המבנה המבקש לעמוד בתקן 5281, יצטרך לעמוד, או להוכיח עמידה, בשני שלבי הערכה: הראשון הוא תנאי בבקשה להיתר בנייה והוא כולל הגשת אישור מעבדה, שנוגע לעמידה בשלב מוקדם לרשות הרישוי. השני הוא תנאי למתן תעודת הגמר, והוא הגשה של אישור מעבדה המציג עמידה בשלב ב' של המבנה, לרשות הרישוי. כדי להקל על מגישי הבקשה, ניתן להגיש את שתיהן יחד במעמד בקשה לתעודת הגמר.

 

לסיכום

מי שמעוניין בקבלת תקן של בנייה ירוקה חייב לעמוד בתשעת הפרמטרים שנקבעו על ידי מכון התקנים בישראל. מעבר לכך, ישנה מחויבות להציג את ההיתרים הנדרשים של שני שלבי ההערכה. רק לאחר זאת תוכלו לעמוד בתקן ולקבל אישור כי המבנה נבנה לפי התקן הישראלי.

מגדל

 

אולי יעניין אותך גם

תיקון מוצרי חשמל
הכל לבית
תיקון מוצרי חשמל

למרות שתרבות הצריכה המהירה של ימינו מעודדת החלפת מוצרי חשמל תכופה, לא כדאי להתעלם מהיתרונות המשמעותיים של תיקון מוצרי חשמל. מעבר לעניין החיסכון הכלכלי הברור

קרא עוד »
מזרון זוגי
הכל לבית
כך תשפצו את חדר השינה!

שיפוץ חדר השינה שלך יכול להפיח חיים חדשים בחלל המגורים שלך, ליצור מקלט נעים ומתחדש. בין אם אתם מחפשים לעדכן את הסגנון הכללי, לשפר את

קרא עוד »

מנעול ביומטרי   בעולם של היום, האבטחה היא בעלת חשיבות עליונה, ומנעולים ומפתחות מסורתיים אינם מספיקים עוד כדי לשמור על הבתים, המשרדים וחפצי הערך שלנו

קרא עוד »