חיפוש

כיצד ניתן לקבל פטור ממס?

מדינת ישראל של היום היא אחת המדינות עם אחוזי המיסים הגבוהים בעולם – כאשר אחוז הגביה הגבוה נובע מצרכיהם האסטרטגיים של המדינה ומהרצון לשלם על תוכניות ותשתיות שונות להעלאת איכות החיים הכללית.

מטרה זו של מס ההכנסה הובילה לפתרונות יצירתיים שנועדו לתגבר אוכלוסיות שנחשבות כאוכלוסיות מוחלשות, בין אם על ידי נקודות זיכוי במס, ובין אם על ידי פטור מלא במקרים מיוחדים. בכתבה זו תוכלו לקרוא איך ניתן לקבל פטור ממס.

 

מהו פטור ממס?

פטור ממס, כשמו כן הוא, הוא וויתור של המדינה על תשלומי המס של אזרח מסוים, בשל נסיבות מיוחדות המתקיימות בחייו, שמובילות לכך שהוא נדרש לכספי המיסים שישלם מעבר לצורך הכללי של האזרח הממוצע.

סכום הפטור הוא בשווי 100% ממס ההכנסה אותו חייב הזכאי, עד לתקרה של כ560,000 שקלים בשנה – שנמדדים על ידי חיבור המשכורות החודשיות של הזכאי למשכורת שנתית. הפטור תקף גם על הכנסות שאינן מעבודה (כמו תשלום שכר דירה למשכיר, או קבלת תגמולים על השקעות), עד לסכום של 60,000 שקלים.

מי שעובר את תקרת הפטור כמובן יהיה זכאי לפטור על הסכום עד לתקרה – כאשר גביית המיסים תחול רק על ההכנסות שחורגות ממנה.

 

מי זכאי לפטור ממס הכנסה?

זכאות לפטור ממס הכנסה ניתנת ממגוון סיבות, שהמרכזית ביניהן היא נכות (שנמדדת באחוזים המשקפים את הפגיעה בכושר העבודה בפועל). כלל הסיבות המקנות פטור ממס הכנסה רשומות בסעיף 9 לפקודת מס ההכנסה, כאשר רוב הסעיפים מתייחסים לקצבאות שניתנות לאזרח על ידי המדינה, ונחשבות כהכנסה החייבת במס ופטורה ממנו במקרים מיוחדים.

 

מהם התנאים לקבלת פטור ממס על רקע נכות?

ס' 9(5) לפקודת המיסים קובע את התנאים לקבלת פטור ממס על רקע נכות, ומקנה זכאות לפטור שכזה על "הכנסה מיגיעתם האישית של עיוור או של נכה שזכאי לתגמול חודשי לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), או לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ונקבעה לו נכות של 100%, או נכות של 90% לפחות מחמת שלקה באיברים שונים".

משמעות קביעות אלו היא שהתנאים לקבלת פטור ממס הכנסה הם דרגת נכות בגובה של 100% (או 90% מצטברים לפי חישוב הביטוח הלאומי). דרגת נכות זו צריכה להיות קבועה או ארוכת טווח – כאשר נכות של מתחת לחצי שנה אינה מזכה בפטור.

 

מהו התהליך שנדרש לקבלת הפטור?

הזכאות לפטור תלויה בעמידה בתנאים הרשומים בחוקים אליהם סעיף הפטור מפנה – שהמרכזי מבניהם הוא חוק הנכים – שקובע קריטריונים מאוד ברורים בהם האדם צריך לעמוד בכדי להיות מוגדר כ"נכה".

עמידה בקריטריונים הללו נקבעת לפי וועדות הביטוח הלאומי, שכוללות בתוכן אבחון רפואי מקיף על ידי רופא הביטוח הלאומי, יחד עם ניתוח הממצאים על ידי מומחים רפואיים וסוציאליים.

 

לסיכום

ניתן לקבל פטור ממס על ידי פניה לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לצורך בדיקת אחוזי נכות. אנו ממליצים להגיע מוכנים לוועדה, ואף ממליצים להגיע לוועדה עם ליווי משפטי שיוודא את זכויותיכם.

לקבל פטור ממס

אולי יעניין אותך גם

מערכת פוטו-וולטאית (PV)
כללי
מהי מערכת סולארית ומה היתרונות שלה?

בשנים האחרונות, הצורך במקורות אנרגיה ידידותיים לסביבה וברי קיימא נעשה ברור יותר ויותר. אנרגיה סולארית, שנרתמת באמצעות מערכות סולאריות, התגלתה כאחד הפתרונות ברי הקיימא המועילים

קרא עוד »
שיפוצניק מתחיל
כללי
המדריך לשיפוצניק המתחיל!

היציאה לדרך שבסופה תוכלו להיות שיפוצניקים יכולה להיות מרגשת ומשתלמת, אבל כדי להצליח באמת חשוב להתחיל עם היסודות. בין אם נכנסתם לבית חדש ואתם להוטים

קרא עוד »
אירועים בעיר שלך
כללי
3 אירועים מרגשים בעיר שלכם

בתקופה האחרונה אנו עדים להפקתם של אירועים מרגשים רבים בערים שונות ברחבי הארץ. בירור שערכנו בנושא גילה שהתרחיש מתקיים לאחר שראשי הערים המרכזיות שוחחו אחד

קרא עוד »