חיפוש

אור החנוכייה – מה הוא מסמל מבחינה רוחנית?

נס פלאי של מציאת כד שמן קטן במקדש, גורמת לנו, למעלה מ-2000 שנים לאחר מכן, לחגוג שמונה ימים של שמחה ולהעלות בהם אור, מה הסוד של הנס המופלא הזה, כמוהו לא נשמע עוד בהיסטוריה? מה מסמלות השלהבות המרצדות על רקע שחור הלילה? מה מלכד את כל שכבות העם בצפייה הנרגשת בהדלקה המסורתית? בואו נלמד על כוחו של אור ועל משמעותו.

 

פרסומי ניסא – מה זה ועל שום מה?

פרסומי ניסא הן מצוות שכל מטרתם היא לפרסם ניסים שנעשו לעם ישראל בהיסטוריה. הדלקת חנוכיות היא אחת מהמצוות הללו. חשבתם פעם מדוע אנו מדליקים חנוכיות בחנוכה?

הסיפור מתחיל לפני יותר מאלפיים שנה בארץ ישראל שם שלטו היוונים שליטה מלאה, תוך כדי שהם מנסים ליוון את העם ולהפכם "ככל הגויים בית ישראל", העם נחלק אז לשניים: המתייוונים שנסחפו אחר התרבות היוונית והמכבים שהתגייסו באמונתם להילחם כנגד היוונים.

המכבים יצאו להילחם כנגד היוונים במהלך חסר סיכוי, הם היו קומץ אנשים חלושים, אל מול צבא ענק, חמוש ומתקדם. בנס מיוחד הצליחו המכבים להדוף את היוונים ולגרש אותם מן הארץ. הם כבשו את בית המקדש ובקשו להדליק את מנורת הזהב אותה צוו להדליק מדי יום, אך הם מצאו רק פך קטן טהור של שמן אותו לא טמאו היוונים והוא היה כשר להדלקה.

בנס נוסף חסר היגיון, השמן הדל ששהה בכד הספיק להדלקה של שמונה ימים, עד אז הספיקו היהודים להפיק שמן חדש טהור. כדי לפרסם את הנס הזה, אנו מדליקים חנוכיות בכל שמונת ימי החנוכה.

 

מה מסמלים אורות החנוכה מבחינה רוחנית?

הדלקת החנוכייה מזכירה לנו את השמירה החזקה וההשגחה הפרטית שיש לבורא עלינו כיהודים. כאשר אנו מדליקים נרות, אנו מספרים על אמונה חזקה במי שאמר והיה העולם, שבכוחו להכניע חזקים מול חלשים, להכריע מלחמות בצורה ניסית ולחולל שינויים בסדרי הטבע המוכרים לנו. חכמים ציוו להוסיף בתפילת עמידה ובברכת המזון את תפילת "על הניסים", שם מפורט מעשה הנס שקרה ליהודים באותה תקופה, וכן מוזכר נוסח של הודיה על כך שהבורא עמד ליהודים בעת צרתם, רב את ריבם, נקם את נקמתם ופרסם את שמו הגדול בעולם.

בנוסחים מסוימים מוסיפים בקשה שהבורא יעשה ניסים גם לנו בדורנו אנו.

 

אור בתוך החושך

ניצחון המכבים היה ניצחון כוחות הטוב על כוחות הרע. אנו מדליקים את אור החנוכייה על רקע החושך, חכמים אומרים שזה בא לבטא שדווקא מתוך החושך זורח האור, דווקא אחרי הנפילה באה תקומה גדולה, מתוך האפילה מפציעה ישועה. עד היום אנו נלחמים בתופעות שליליות של השפעות הרסניות ושל הרגלים מנוונים, המלחמה שלנו היא למצוא את פך השמן הטהור שבנשמתנו, לא להצטער גם אם הוא קטן ולהעלות בנו אור שיגרש הרבה חושך.

חנוכה

אולי יעניין אותך גם

תיקון מוצרי חשמל
הכל לבית
תיקון מוצרי חשמל

למרות שתרבות הצריכה המהירה של ימינו מעודדת החלפת מוצרי חשמל תכופה, לא כדאי להתעלם מהיתרונות המשמעותיים של תיקון מוצרי חשמל. מעבר לעניין החיסכון הכלכלי הברור

קרא עוד »
מזרון זוגי
הכל לבית
כך תשפצו את חדר השינה!

שיפוץ חדר השינה שלך יכול להפיח חיים חדשים בחלל המגורים שלך, ליצור מקלט נעים ומתחדש. בין אם אתם מחפשים לעדכן את הסגנון הכללי, לשפר את

קרא עוד »

מנעול ביומטרי   בעולם של היום, האבטחה היא בעלת חשיבות עליונה, ומנעולים ומפתחות מסורתיים אינם מספיקים עוד כדי לשמור על הבתים, המשרדים וחפצי הערך שלנו

קרא עוד »
כיצד מעצבים בית שצועק יוקרה
הכל לבית
כיצד מעצבים בית שצועק יוקרה?

עיצוב בית יוקרתי דורש הקפדה על פרטים, חומרים איכותיים ותחושה כללית של אלגנטיות ותחכום. בטקסט שלפניכם תוכלו לקרוא כמה טיפים שיעזרו לכם ליצור בית ש"זועק"

קרא עוד »